Inleiding

Het programma dat scouting aanbiedt is gebaseerd op de ideeën van de engelsman Baden-Powell. Hij ontwikkelde het scoutingspel aan het begin van de vorige eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse inhoud aan te geven is scouting vandaag de dag nog even populair als vroeger. Steeds meer kinderen in Nederland worden lid van een scoutinggroep, dat betekent dat scouting aanslaat!

Ruim 90.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van scouting. Samen met zo’n 30.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Er zijn in Nederland 1.300 lokale Scoutinggroepen. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Scouting, dat is jeugd vooral een leuke manier bieden om vrije tijd te besteden, waar tevens een hoop geleerd wordt. Juist die dingen die thuis of op school niet zo snel aan bod komen. De kinderen merken het misschien niet zo snel, maar ze worden er zelfstandiger en ondernemender van en het draagt bij aan hun persoonlijkheidsvorming.