Ouders

Het belangrijkste dat een scoutinggroep doet, is het verzorgen van een leuk en uitdagend spel voor alle jeugdleden. Dit gebeurt op zaterdagmiddagen, tijdens weekendkampjes en in het zomerkamp. Binnen dit spel proberen we de jeugdleden ook wat te leren, wat ‘mee te geven’. Hierbij doelen we dan op zaken als zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, met elkaar om gaan, maar ook op praktische technieken als kaartlezen, knopen en kamperen.

Het scoutingspel wordt voor de kinderen georganiseerd door een team van vrijwilligers, allemaal met hun specifieke taken. Het is een complete organisatie met groepsbestuur en stichtingsbestuur.

Als groep vinden we het contact met de ouders belangrijk. De leiding maakt graag kennis met u. Tijdens zo’n kennismakingsgesprek wordt van alles verteld over de groep, de speltak en worden uw vragen beantwoord. Wij zijn echter van mening dat zo’n introductie niet volledig kan zijn, vandaar deze website. Ze zijn bedoeld als een vraagbaak: wat gebeurt er allemaal, hoe zit de organisatie in elkaar, wat kunnen ouders verwachten, wat verwachten we van u?

Heeft u vragen of opmerkingen over de inhoud van deze website of vanwege iets anders, neem dan gerust contact op met de speltakleiding van uw zoon of dochter. We hopen dat uw kind een plezierige tijd bij ons beleeft en dat we als leiding een prettig contact met de ouders zullen hebben.

Scouting inleiding

Het programma dat scouting aanbiedt is gebaseerd op de ideeën van de engelsman Baden-Powell. Hij ontwikkelde het scoutingspel aan het begin van de vorige eeuw. Door er voortdurend een eigentijdse inhoud aan te geven is scouting vandaag de dag nog even populair als vroeger. Steeds meer kinderen in Nederland worden lid van een scoutinggroep!

Ruim 85.000 jongens en meisjes in ons land zijn lid van scouting. Samen met zo’n 25.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Er zijn in Nederland 1.100 lokale Scoutinggroepen. Wereldwijd zijn er ongeveer 40 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Scouting, dat is jeugd vooral een leuke manier bieden om vrije tijd te besteden, waar tevens een hoop geleerd wordt. Juist die dingen die thuis of op school niet zo snel aan bod komen. De kinderen merken het misschien niet zo snel, maar ze worden er zelfstandiger en ondernemender van en het draagt bij aan hun persoonlijkheidsvorming.