Installatie

Na een kennismakingsperiode van ongeveer 6 weken wordt een nieuw lid geïnstalleerd. Dit is een feestelijk, maar zeker ook serieus moment. Het nieuwe lid hoort er dan echt bij, er wordt op hem of haar gerekend en het vrijblijvende is verdwenen.

De installatie houdt in dat het nieuwe kind de belofte aflegt. De staf neemt vooraf met het nieuwe lid de belofte door, zodat het duidelijk is wat er beloofd wordt. Er kan voor gekozen worden om de belofte af te leggen met als toevoeging: ‘met behulp van God’. Deze woorden staan in de belofte dan ook tussen haakjes. Bij de jonge speltakken is het gebruikelijk dat de leiding de belofte voorzegt en het kind de belofte nazegt tijdens de installatie.

De tekst van de belofte luidt:
“Ik beloof mijn best te doen een goede welp/scout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en met te houden aan de welpen-/scouts-wet. Jullie kunnen op me rekenen.”

Na het afleggen van de belofte worden de installatietekens opgespeld en de das omgedaan. Als laatste wordt het kind welkom geheten in de groep.

Tijdens de installatie, die ongeveer 15 minuten duurt, zijn familieleden en anderen van harte welkom.

Blouse

De blouse(scoutfit) koopt u zelf bij de Scoutshop. U kunt bij de Scoutshop ook via internet bestellen maar ons advies is om er even langs te gaan aangezien de maten soms een beetje vreemd uitvallen. Door het hele land zijn filialen van de Scoutshop te vinden. Ook is er soms een mobiele scoutshop in Nijmegen.

Tweedehands

Informeer ook bij de leiding want soms zijn er nog tweedehands blouses te koop. Op Marktplaats of andere websites zijn vaak ook tweedehands blouses te vinden. Zorg ervoor dat het de goede blouse is, een “Scoutfit” (vroeger waren er andere modellen). In dat geval moeten wel eventuele behaalde vaardigheidsinsignes, naambandjes van andere scoutinggroepen en misschien de gele gidsen- of helpersbanden van de mouwen af gehaald worden. Meestal kan de rest blijven zitten op de blouse. Bij twijfel kunt u natuurlijk ook even met de leiding overleggen.

De kosten voor de installatie zijn als volgt:

Uniform onderdeel Beschrijving Plaats op uniform Prijs
Das met driehoekje Driehoekig, wol, geel met zwart Om en onder de kraag €12,50
Dasring Om de das €2,50
Wereldinsigne Paars met witte franse lelie Linker borstzakje €2,10
Speltakteken Rechter borstzakje €2,10
Groepsnaambandje Wit met ”Paul Kruger Groep Nijmegen” Boven aan rechtermouw €0,50
Nestlint of patrouillelint Gekleurde lint Om het lusje op de linker schouder Bruikleen
Alleen voor welpen
Horde naambandje Wit met “Groenewoudhorde” / “Kwakkenberghorde”  €0,50
Alleen voor scouts
Scoutsboekje Boekje met informatie voor scouts  €1,00

Wet

Welpenwet

Een welp is hulpvaardig, eerlijk, houdt vol en zorgt goed voor de natuur.

Scoutswet

Een scout trekt er samen met anderen op uit om de wereld te ontdekken en deze meer leefbaar te maken. Een scout is eerlijk, vriendelijk en zet door. Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur. Een scout is behulpzaam en respecteert zichzelf en anderen.