Geschiedenis

De Paul krugergroep is officieel opgericht op 23 april (Sint Jorisdag) 1982. Twee scoutinggroepen uit Nijmegen Oost, de Kwakkenberggroep (opgericht in 1945) en de Groenewoudgroep (opgericht in 1926), besloten op deze datum om samen verder te gaan als de Paul Krugergroep. Beide groepen speelden het spel van verkennen op vrijwel gelijke wijze. De verschillen die er waren, waren niet zo groot dat ze een fusie in de weg stonden.

Besloten werd dat er twee hordes zouden blijven, met de oorspronkelijke groepsnamen. Welpen uit beide hordes zouden samen komen bij de scouts, rowans (nu explorers) en pivo’s (nu roverscouts) van de Paul Krugergroep.

Als logo voor de nieuwe groep werd gekozen voor een variant van het wapen van de Schotse Mc. Leod clan,waarin de groepsvlaggen van de Kwakkenberg en Groenewoud zijn opgenomen. Achterop de das, kwam bovendien een insigne met drie schakels, die de hechte band tussen enerzijds de oude Kwakkenberggroep en Groenewoudgroep, en anderzijds de nieuwe Paul Krugergroep, symboliseren.

In 2015 is besloten dat het logo een update kon gebruiken. De Franse lelie die internationaal het symbool is voor scouting heeft een prominente plek gekregen in het nieuwe logo. De koe afkomstig van het wapen van de Mc. Leod clan en de twee vlaggen komen nog wel terug in het nieuwe logo.

Het patroon van onze das

Tot 1997 droegen de hordes nog de das van hun oude groep. Tijdens het 15 jarig bestaan van de groep werd besloten iedereen dezelfde das te geven: de Paul Krugerdas, met het patroon van de Schotse Mc. Leod clan.

Yell

De yell van onze groep luidt als volgt:

Wat klinkt daar
door been en merg
Boven op
de Kwakkenberg
Klinkend door
het Grrrroenewoud
Luister n
aaaar wat ik roep
Paul Kruger groep!

Deze yell is bedacht door Francesco Wessels ter gelegenheid van het kampvuur bij de reünie van 15 september 2007.