Meedoen

Er is altijd genoeg te doen bij onze scoutinggroep. Van klusjes om de blokhutten en het scoutingterrein te onderhouden tot groepsactiviteiten en acties. We hebben hiervoor gedurende het hele jaar veel (extra) handjes nodig. Gelukkig hebben we enthousiaste (oud-) leiding en (oud-) jeugdleden, maar ook betrokken en enthousiaste ouders die ons vaak helpen met klusjes en ondersteunen tijdens acties en activiteiten. Deze hulp is heel erg fijn en onmisbaar voor onze scoutinggroep! We hebben een aantal vaste categorieën waarover je op deze pagina kunt lezen, maar nieuwe ideeën zijn ook welkom. Gedurende het jaar ontvang je per mail of per app een uitnodiging om mee te helpen.

Klusdag
Een keer per jaar hebben we een klusdag, meestal in het voorjaar. Op deze dag worden beide terreinen en alle blokhutten onder handen genomen. Het kan hierbij gaan om een aantal kleine klusjes, zoals kozijnen verven. Maar soms worden op de klusdag ook grotere klussen aangepakt, zoals het maken van een natuurlijke fietsenstalling op het terrein. Voor de klusdag kunnen we dus altijd handige ouders gebruiken.

Themarollen
Groepsactiviteiten en (zomer)kampen hebben vaak een themaverhaal. Om zo’n themaverhaal echt tot leven te brengen worden echte themafiguren gebruikt. In veel gevallen speelt de leiding zelf een rol, maar vaak vinden ouders dit ook leuk om te doen. Wij zetten de ouders ook graag op die manier in!

Koningsmarkt
Met de scouts gaan we om het jaar naar de koningsmarkt om geld te verdienen voor het zomerkamp. Dit vergt behoorlijk wat werk en voorbereiding. Ook op de dag zelf moet er vanalles worden opgebouwd en vervoerd naar locatie. Dit kan ook een leuke klus zijn voor ouders om bij te helpen.

Bestuursrol of oudervertegenwoordiger
Onze scoutinggroep heeft twee besturen; het groepsbestuur en het stichtingsbestuur. In het groepsbestuur worden zaken besproken over het scoutingspel. Het stichtingsbestuur draagt zorg voor de terreinen, gebouwen en materialen. De stichting zorgt dat het de speltakken scoutingspel op een goede en veilige manier kan spelen. In beide besturen streven we naar een gevarieerd gezelschap, waarin verschillende kwaliteiten en achtergronden elkaar aanvullen. Een ouder als bestuurslid kan dus zeer waardevol zijn.
Naast de besturen vergadert de hele groep regelmatig met alle leiding en bestuursleden tijdens de groepsraad. In de groepsraad willen we ook altijd graag een ouder als oudervertegenwoordiger.

Schoonmaken
Na elke opkomst worden de blokhutten uiteraard weer schoongemaakt en netjes opgeruimd. Dit wekelijkse opruimen en schoonmaken doet de leiding van de speltak zelf. Er zijn echter altijd schoonmaakklussen die wat groter zijn en die periodiek moeten gebeuren. Hiervoor roepen we ook graag de hulp van ouders in. Denk hierbij aan ramen zemen, keuken of sanitair extra goed aanpakken, etc.

Kleine klusjes gedurende het jaar
Een lekkende kraan, een kapotte deurklink – dat soort klusjes komen het hele jaar voor en kunnen eigenlijk niet wachten tot de jaarlijkse klusdag. Deze klusjes moeten tussendoor opgelost worden om te zorgen dat de speltakken hun spel kunnen spelen en op een fijne manier gebruik kunnen maken van de gebouwen. Ook hierbij zijn we altijd blij met ouders die even een klusje willen doen, bijvoorbeeld nadat ze hun kind bij scouting hebben afgezet!

Vervoer van kinderen tijdens activiteiten en kampen
Tijdens een zomerkamp gaan we vaak naar een speeltuin in de buurt en op zaterdagmiddag maken we soms een leuk uitstapje. Om dit mogelijk te maken zijn er af en toe ‘taxi’s’ nodig. Vaak heeft de leiding zelf onvoldoende capaciteit om alle jeugdleden te vervoeren en wordt dankbaar de hulp ingeschakeld van ouders of (oud-) leiding van andere speltakken.

Voorbereiding zomerkamp (knutselen, etc)
Zomerkampen hebben vaak een thema. Om het thema mooi neer te kunnen zetten wordt er vaak van tevoren geknutseld aan thema attributen en aankleding. De meeste speltakken plannen in de maanden voor het zomerkamp één of meerdere avonden om samen met ouders te klussen en knutselen aan deze thema spullen. Op die manier kunnen ouders meehelpen aan een mooi zomerkamp en meteen een kijkje nemen in de spreekwoordelijke keuken van het thema en het kamp.