Levensloop / speltakken

Bij Scouting wordt er gewerkt aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. We bieden de jeugdleden uitdagende programma’s die passen bij hun leeftijd en niveau. In Nederland, en de meeste andere landen, is scouting daarom onderverdeeld in speltakken:

Bevers: 5 t/m 7 jaar

De bevers zijn de jongste kinderen bij Scouting Nederland. Iedere week spelen zij in het dorp Hotsjietonia. Hier woont Stuiter samen met zijn vrienden en samen met hen beleven de bevers allerlei avonturen.

Bevers spelen samen in de natuur. Daarbij leren ze andere mensen te helpen en goed voor de natuur te zorgen. Tijdens de verschillende spellen en doe-pdrachten met het thema Hotsjietonia gebruiken de bevers hun fantasie waardoor zij zich ontwikkelen. In de Bevergids komen steeds de speerpunten – samen, outdoor en uitdaging – terug.

Welpen: 7 t/m 11 jaar

De welpen zijn vaak actief bezig met spellen in het bos, of knutselen mooie dingen. Bij de activiteiten staan samenwerken en lichamelijk actief bezig zijn meestal centraal. Verder zijn er door het jaar heen diverse groeps- en regioactiviteiten en veel buitenactiviteiten met de horde. Elke zomervakantie gaan de welpen een week op zomerkamp. Dit is de afsluiting van en meteen het hoogtepunt van het scoutingjaar.

Het welpenspel is geïnspireerd op Het Junglebook van Rudyard Kipling. Het boek gaat over Mowgli, een klein jongetje dat in de rimboe zijn ouders kwijt raakt. Een zwarte panter, Bagheera, vindt hem en brengt het mensenjong naar een wolvennest. Daar wordt hij opgevoed tot een volwaardig wolvenjong.

Scouts: 11 t/m 15 jaar

Vanuit Scouting Nederland zijn er een aantal activiteitengebieden aangedragen. Deze zijn een leidraad voor het maken van een gevarieerd programma.

• Uitdagende Scoutingtechnieken (hakken, stoken, kaart en kompas, pionieren etc.)
  • Buitenleven (survival, kennis van plant en dier, milieu etc.)
  • Expressie (dansen, filmen, muziek maken etc.)
  • Sport & Spel (postenspelen, teamspelen etc.)
  • Identiteit
  • Samenleving
  • Internationaal
  • Veilig & Gezond

Als scouts een bepaald onderwerp van die activiteitengebieden erg leuk vinden, dan kunnen ze er voor kiezen er zelfstandig verder mee te gaan en een van de specialiteiteninsignes te behalen.

Er is één bijzonder ‘activiteitengebied’. Dat is zakmes, bijl en zaag. Bij de scouts wordt de regel gehanteerd dat een scout niet zomaar mag hakken of zagen. Pas als de scout heeft laten zien dat hij/zij op een verantwoorde wijze kan hakken en heeft aangetoond van de veiligheidsregels op de hoogte te zijn wordt ‘hakken afgetekend’. Dat wil zeggen dat de staf in het zakboekje scouts (zie ook ‘installatie’) een paraaf zet zodat het duidelijk is dat de scout er genoeg vanaf weet. Uiteraard wordt het hakken daarna nog wel in de gaten gehouden. Als hakken is afgetekend mag de scout ook een zakmes dragen. Een dolk is bij de scouts niet toegestaan.

Door het jaar heen worden diverse weekendkampjes gehouden. De scouts slapen dan per patrouille in tenten en koken meestal hun eigen maaltijd op houtvuur. De leiding is steeds aanwezig, maar er wordt zoveel mogelijk aan de scouts overgelaten. Als afsluiting van het scoutingjaar is er elk jaar het zomerkamp. Dan gaan we een volle week op kamp. Eens in de vier jaar proberen we bovendien naar het buitenland te gaan; de afgelopen 5 keer was dat naar KISC, Zwitserland. Zo gaat elke scout één keer op zomerkamp in het buitenland. We proberen altijd een datum te prikken die voor zoveel mogelijk ouders en kinderen gunstig is, vaak de eerste week van de zomervakantie. Houdt u er met uw vakantieplannen ook rekening mee?

Explorers: 15 tot 17 jaar

De explorers zijn veel zelfstandiger, binnen de randvoorwaarden van de begeleider(s) organiseren ze hun eigen activiteiten. Nu niet meer in subgroepjes, maar met zijn allen. Daardoor leren ze samen te werken, maar ook met elkaar te onderhandelen, andermans ideeën te respecteren.

De explorers is de laatste speltak met een leider, die nu ‘begeleider’ wordt genoemd.

Het spel dat gespeeld wordt, valt in drie belangrijke stukken uit elkaar:

• Maken van het programma
  • Uitvoeren van dat programma
  • Evalueren van het programma

Roverscouts: 17 tot 21 jaar

Bij de roverscouts wordt opnieuw geprobeerd op basis van de eerder opgedane ervaringen de eigen grenzen te verleggen, weer worden nieuwe uitdagingen aangegaan. Er is nu een adviseur, om te bemiddelen bij conflicten, om te adviseren en te stimuleren, maar hij is niet meer verantwoordelijk, dat zijn de roverscouts zelf!

De staf: 18+

Veel roverscouts stromen uiteindelijk door naar een nieuwe speltak als leiding. Als beginnend staflid kun je terugvallen op je teamleider of op het groepsbestuur. Door leiding te geven aan jeugdleden ga je opnieuw een uitdaging aan en leer je weer nieuwe dingen.

Leeftijd

De peildatum voor bovenstaande leeftijden is 1 oktober. Kinderen die vóór 1 oktober de vereiste leeftijd voor een nieuwe speltak bereiken, zullen reeds begin september naar de volgende speltak ‘overvliegen’.